W celu przeciwdziałania występującym w okolicach toruńskich placówek oświatowych aktom o charakterze patologicznym Straż Miejska w Toruniu realizuje przez cały rok kalendarzowy tzw. prewencję szkolną. Jej celem jest ograniczenie zdarzeń patologicznych z udziałem dzieci i młodzieży. Prewencja szkolna realizowana jest poprzez kontrole otoczenia szkół zarówno w trakcie długich przerw międzylekcyjnych, jak również poza nimi, ścisłej współpracy strażników dzielnicowych z dyrekcjami szkół oraz pedagogami szkolnymi.
Ponadto dzielnicowi Straży podejmują systematyczne działania prewencyjne w okolicach toruńskich placówek oświatowych, z których docierają sygnały o występujących zagrożeniach. Polegają one między innymi na objęciu służbą patrolową: parków, skwerów, przystanków MZK, ulic, budynków, klatek schodowych oraz sklepów w pobliżu szkół. Konsekwencją powyższych kontroli jest legitymowanie, a w uzasadnionych przypadkach ujmowanie i przekazywanie osób nieletnich dyrektorom placówek szkolnych. Kontrole mają również na celu eliminowanie grup młodzieży hałaśliwie zachowujących się, grupujących się w blokach oraz dewastujących urządzenia użyteczności publicznej.
W miesiącach od września do 21 listopada strażnicy dokonali na zasadzie powtarzalności 8.240 kontroli miejsc gromadzenia się nieformalnych grup młodzieży, 1.117 kontroli rejonów placówek oświatowych oraz 8.111 kontrole rejonów punktów sprzedaży alkoholu. Podczas pełnionych służb strażnicy szczególną uwagę zwracali na osoby nieletnie. W omawianym okresie wylegitymowano 59 osób palących papierosy na terenach placówek oświatowych, z czego strażnicy pouczyli 18 uczniów oraz nałożyli 41 mandatów karnych.
Dodatkowo od początku listopada Straż Miejska w Toruniu realizuje w placówkach oświatowych 4 programy edukacyjno – profilaktyczny z zakresu przeciwdziałania przemocy: „Dobre i złe sekrety”, „Jak powstrzymać szkolnego dręczyciela”, „Agresja i przemoc w szkole” oraz „Konflikty rówieśnicze”. Zajęcia są przeprowadzane są od poniedziałku do piątku przez specjalnie przygotowanych strażników miejskich ds. profilaktyki, którzy legitymują się wyższym wykształceniem z uprawnieniami pedagogicznymi. Adresatami spotkań są uczniowie z klas II-VII szkół podstawowych. Główną ideą przeprowadzanych pogadanek jest wyposażenie uczniów w wiedzę na temat mechanizmów powstawania agresji i przemocy. Wspólnie z prowadzącym strażnikiem ds. profilaktyki uczniowie ustalają również sposoby ograniczenia zjawiska przemocy na terenach placówek oświatowych. Ciekawą częścią zajęć jest dyskusja na temat funkcjonujących w naszym społeczeństwie mitów dotyczących przemocy. Podczas dyskusji uczniowie np. dochodzą do wniosku, że nieprawdą jest, że w każdej klasie musi być tzw. kozioł ofiarny oraz, że chłopcy nie są wcale bardziej agresywni od dziewczynek. Zajęcia mają również na celu wypracowanie u uczniów umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia.